نقد فيلم پدران, متوسط بودن

۸۹ بازديد

سالم صلواتي در نخستين تجربه­ ي ساخت فيلم بلندش كوشيده است تا اثري سالم و تميز بسازد. «پدران» شايد فيلم شريفي باشد اما ضعف­ هاي متعدد در فرم، ساختار و منطق روايي اثر مانع از آن مي­ شود كه بتوان آن را فيلمي خوش ­ساخت و خلاقانه به شمار آورد.اساسي­ ترين مشكل فيلم كم ­ادعاي «پدران» از فيلمنامه و حفره ­هاي كوچك و بزرگ آن است. فيلمنامه سوژه ­اي تكراري و دست­ چندم دارد و پيرنگ اصلي ­اش آن­قدر پرجان نيست كه بتواند براي جلو بردن يك فيلم بلند كافي باشد. شايد اگر همين طرح در قالب يك تله ­فيلم ساخته مي­شد حاصل جذاب­ تري را بر جا مي­ گذاشت.«پدران» بيشتر به يك اتود خام از الگوي درام­ هاي اجتماعي/ معمايي رايج در سال­ هاي اخير شبيه است كه نويسنده در روايتش كوچكترين خلاقيتي به خرج نداده و پيچيدگي­ هاي فيلمنامه ­هايي از اين دست نيز در متن آن به چشم نمي­خورد. همين مسئله كار را از جايي به بعد از ريتم مي اندازد. گره دراماتيك اثر سست بنا شده و همين مسئله فيلم را در ميانه  راه لو مي­دهد. در واقع قابل حدس بودن عامل تصادف پس از گشوده شدن رمز موبايل شخصيت درگذشته (كه بسيار هم ساده انگارانه اتفاق مي­ فند) و ديدن ويديوهاي گوشي او، درام را كاملاً هدر مي­دهد. فيلمساز تسلطي بر بخش­هاي معمايي كارش نداشته و به جاي گشودن پله به پله­ گره­ هاي درام دچار نوعي شتابزدگي در افشاي اطلاعات داستان به مخاطب شده است.تعليق در فيلمي چون «پدران» بايد پررنگ باشد و تدريجاً اوج گيرد و در مقاطع مختلفي در داستان منجر به بروز غافلگيري­هايي شود اما اين تعليق هرگز در فيلم اتفاق نمي­افتد چه برسد به آن­كه بخواهد به آستانه ي اوج برسد و وجه ه­اي دروني­ تر پيدا كند. به بياني ديگر با آن كه فيلم عملاً با بروز يك حادثه­ ي هولناك و مرگ مشكوك يك جوان آغاز مي شود اما روند پيشرفت آن هرگز اهميت اين آغاز تكان­ دهنده را به مخاطب القا نمي­كند و اين بزرگترين اشكال فيلمنامه است.همان­طور كه در ابتدا نوشتم، «پدران» فيلم كم­ ملاتي است. همين شاخ و برگ­ نيافتگي، عدم پرداخت بيشتر به داستانِ اصلي و فقدان داستان­هاي فرعي دغدغه مند منجر به آن مي شود كه ركودي مطلق بر فضاي اثر حاكم شود. تنها تعليق هايي كه بعضاً در روند پيشروي داستان ديده مي­شوند به تلاش ­هاي دو پدر مربوط است كه سعي بر پيدا كردن مقصرين حادثه دارند.شايد عناصري چون اجرا، بازي­ها، فضاسازي و يا پردازش حرفه­ اي­ تر صحنه هاي مختلف فيلم مي­ توانست ضعف­ هاي فيلمنامه و كاستي­ هاي آن را تا حدودي از نظر مخاطب دور نگه دارد اما كار از جنبه­ هاي ذكرشده نيز دچار سادگي و كم­ بضاعتي­هاي ي­ست كه نمي­توانند ميان فيلمنامه و تماشاگر فاصله ي مثبتي ايجاد كنند و درنهايت خودشان به­ عنوان عناصري متوسط در درام باقي مي ­مانند. اين متوسط بودن درواقع ويژگي اصلي «پدران» است؛ فيلمي كه محترم است و هولناك نيست اما تا قابل­ قبول بودن نيز راهي دراز در پيش دارد.محدوديت در روايت­ پردازي و نبود جاذبه دراماتيك در متن فيلمنامه كار را به توليدات استاني تلويزيون شبيه كرده است ضمن آن­ كه موقعيت مكاني و جغرافيايي نيز به طور خاص،نقش و تأثيري بر داستان نگذاشته­ اند و توجيه مشخصي براي آن كه مثلاً روايت فيلم در شهرستان بخصوصي شكل بگيرد وجود ندارد.بازيگران فيلم بازي­هاي متوسط اما به اندازه اي دارند. فيلم بازي بدي ندارد اما هيچ يك از بازي­ هاي آن نيز چشمگير و غافلگيركننده هم نيستند.«پدران» مي توانست يك درام جذاب با گره­ هاي دراماتيك و تعليق هاي متقاعدكننده باشد ولي جدا از ضعف منطق روايي ساختارش نيز ارتباطي با ژانر انتخابي­ ش ندارد. حركت­ هاي دوربين نمي­توانند اضطراب و تنش را القا كنند و تدوين كمكي به بهتر شدن ضرباهنگ اثر نمي­ كند. ايده­ ي فيلم درگيركننده نيست و همه­ ي اين­ها آسيب هاي مهم فيلم جديد سالم صلواتي هستند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.