"پاپوشا" فيلمي به كارگرداني يواناس كاس كراوز فيلمساز زن لهستاني است كه در آن به مرور زندگي برونيسلاوا واج، شاعر معروف دوره گرد لهستاني در سالهاي مختلف زندگي او مي پردازد.شايد بارزترين ويژگي «پاپوشا» ريتم كند آن باشد؛ ريتمي كه به واسطه ي ژانر و داستانش تعمداً كش آمده و اين كش آمدگي نه تنها به كار لطمه نمي زند بلكه تماشايش را دلچسب تر ميكند. فيلم از سكوني نسبي برخوردار است و فيلمساز در حفظ يكدستگي لحن اثر عملكرد درستي داشته است؛ درواقع لحن شاعرانه ي درام درهم آميختگي خوشايندي با موضوع آن دارد و با آنكه فيلمساز فضاي رئاليستي كار را حفظ كرده در عين حال نوعي فضاي شاعرانه نيز به فيلم خود بخشيده است تا جايي كه در بعضي صحنه ها به واسطه ي عملكرد منحصر به فرد عناصر بصري، ميزانسن و چيدمان صحنه حس مي كنيم بيشتر با يك "شعر" سر و كار داريم تا يك فيلم. انتخاب درست قاب ها، زواياي دوربين و حركات كند و كشدار آن در كنار طراحي خوب صحنه نمايانگر اوج زيبايي در ميزانسن است و شناخت درست فيلمساز از عناصر زيبايي شناسي..
«پاپوشا» قرار نيست مختصر و مفيد عمل كند، قرار نيست از بخش هاي فرعي و گفتگوهاي طولاني كاراكترهايش فاكتور بگيرد و قرار نيست دست به سانسور واقعه هايش بزند بلكه فيلم به شكل مفصلي خشت به خشت بنايش را مي چيند و دوربين مستندوار رويدادهاي زندگي زن شاعر را ثبت مي كند.موقعيت هاي دراماتيك اثر عمدتاً توسط شخصيت اصلي ايجاد مي شوند كه قرار هم نيست منشا وقايع خاصي در فيلم شود. درواقع پاپوشا، بهعنوان يك شاعر دوره گرد روزهاي معمولي زندگي اش را سپري مي كند تا از كودكي به جواني و از جواني به ميانسالي و كهنسالي برسد. در اين ميان البته وقايع تاريخي و اجتماعي مختلفي بر زندگي او سايه مي اندازند و در هر برهه زندگي اش را با چالش هاي خاصي مواجه مي كنند. با اين حال تنها خط داستاني مهم فيلم خودِ زن است؛ خودش و دنيايي كه با شعرهايش براي خود بنا كرده. البته داستان هاي فرعي قابل ملاحظه اي چون چاپ كتابي كه او را از گروه كولي ها مطرود مي سازد، ديوانه شدن و بستري شدنش در بيمارستان رواني، پذيرفتن پسرش به فرزندخواندگي، ارتباطش با همسرش و جوان نويسنده و ... خط سير اصلي داستان را همراهي مي كنند و مصالح مستحكمي را براي پيشبرد درام در اختيار فيلمساز قرار مي دهند. با اين حال، «پاپوشا» همان طور كه صراحتاً از عنوانش هم برمي آيد قرار است فيلم شخصيت اصلي اش باشد نه فيلم رويدادها و وقايع تاريخي كشور لهستان.بيترديد ساختن فيلم زندگينامه اي آن هم دربارهي مفاخر ملي يك كشور كار آساني نيست. خانم كاس كراوز در ترسيم ويژگيهاي شخصيتي زنِ شاعر وسواس قابل ملاحظه اي به خرج داده است، وسواسي كه از پاپوشا شخصيتي كامل (و نه بي عيب و نقص) را به مخاطب عرضه مي كند.
سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۸ | ۱۶:۳۶ ۶۵ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است